لطفا یک منو را به مکان منوی اصلی زیر اختصاص دهیدمنو

رژیم غذاییسبک زندگی

درباره ی غذای سالم و مناسب برای کودکان چه می دانید؟

128Views

اگر کودکی در منزل دارید، رسیدگی به وضعیت غذایی او و تنظیم رژیم غذایی مناسب بسیار ضروری‌ است.  کودکان به غذای مقوی نیاز دارند؛ کلسیم برای استخوان‌ها، چربی‌های سالم برای مغز و ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی برای سلامت عمومی بدن آنها لازم است. برای پیدا کردن بهترین غذای سالم برای کودکان دلبندتان، ادامه ی مطلب را مطالعه فرمایید.


برای مطالعه بیشتر: انواع سالاد سبزیجات “غذایی سبک و کامل”


چند غذای سالم برای صبحانه کودکان

در این قسمت قصد دارم چند ایده‌ی جالب و خوشمزه برای تغذیه بچه مدرسه‌ای‌ها معرفی کنم که بدون صبحانه به مدرسه نروند.

  • یک لیوان پودر مقوی!: یک قاشق پودر وانیل یا پودر توت فرنگی را با یک لیوان شیر یا شیر سویا مخلوط کنید و حسابی به هم بزنید! صبحانه مقوی کودک شما آماده است!
  • پیتزای صبحانه: یک تکه نان ترد را همراه با چند قاشق پنیر کم چرب آماده کنید، سپس روی آن چند تکه گوجه فرنگی به همراه خیار و نمک قرار دهید. اگر چند قطره روغن زیتون نیز روی آن بریزید، خالی از لطف نیست.
  • ساندویچ تخم مرغ و کالباس: تخم مرغ را آبپز کنید و آن را بین نان سبوس نازکی قرار دهید، سپس یک تکه ژامبون به همراه پنیر به آن اضافه نمایید. همین! ساندویچ خوشمزه شما، که تمام نیازهای پروتئینی تغذیه بچه مدرسه ای شما براورده می‌کند، آمادست.

شاید این مطلب هم برایتان جالب باشد: همه چیز درباره ی میرزا قاسمی


مواد غذایی مفید برای میان وعده بچه ها

بهترین میان وعده‌ها شامل :

  1. کربوهیدرات‌های پیچیده: انتخاب‌های خوب شامل میوه‌ها، سبزیجات و غلات می‌شوند.
  2. لبنبات کم چرب: مانند شیر کم چرب، ماست و پنیر
  3. پروتئین‌های کم چرب: مانند مرغ و ماهی
جالب و آموزنده
با رژیم عجیب و غریب HCG آشنا شوید

چند میان وعده ی چیشنهادی:

ساندویچ پنیر و سبزیجات
  • ساندویچ پنیر و سبزیجات: این ساندویچ از نظر پروتئینی یک میان وعده ایده آل می باشد و تمام نیاز‌های پروتئینی بچه مدرسه‌ای‌‌ها را براورده می کند. که به همراه آن خیار و گوجه فرنگی نیز پیشنهاد می شود.
  • نان، پنیر و گردو: این ساندویچ سرشار از فسفر و منیزیم است و وعده ی بسیار مناسبی برای تقویت هوش دانش آموزان است.
  • کورن‌فلکس با شیر کم چرب: غذایی کم حجم و مقوی که جایگزین یک وعده ی غذایی کامل نیز می تواند باشد.

درباره ی غذاهای محلی جنوب ایران چه می دانید؟


چند ماده غذایی سالم و مهم برای کودکان

در زیر به چند تا از مهمترین مواد غذایی در رژیم کودکان اشاره می کنیم.

اسموتی میوه

شریک کردن کودک در آماده سازی غذایی که می‌خورد نیز می‌تواند به والدین کمک کند. برای نمونه تهیه اسموتی میوه کاری ساده است و می‌توانید فرزندتان را در آن شریک کنید. از او بخواهید خود میوه‌هایی که برای اسموتی استفاده می‌شود را انتخاب کند.

ماست

ماست می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای صبحانه، میان‌وعده‌ها یا دسر باشد. البته باید دقت کنید که شکر اضافه نداشته باشد. ماست، میان‌وعدهٔ سالمی است که علاوه‌بر خواص سیرکنندگی، دارای پروتئین و همینطور ویتامین D است که بیشتر کودکان، این مواد را در رژیم غذایی‌شان کم دارند.

علاوه‌ بر اینها، ماست حاوی باکتری‌های مفید پروبیوتیک است که به داشتن روده‌هایی سالم‌تر کمک می‌کنند. به کمک ماست می‌توان غذای سالم برای کودکان آماده کرد. کافی است ماست یونانی بدون قند بخرید. این ماست دو برابر ماست‌های معمولی پروتئین دارد. یادتان باشد، بیشتر ماست‌های طعم‌دار، حاوی شکر هستند. برخی از انواع ماست‌ها فقط از میوه استفاده می‌کنند اما انتخاب ماست ساده همیشه سالم‌تر و مفیدتر است.

ماست یونانی

البته می‌توانید ماست ساده بخرید و خودتان به آن، غلات صبحانه یا میوه‌های خوشمزه‌ای مانند بلوبری، توت‌فرنگی و شاه‌توت اضافه کنید. برای ترغیب کودک به مصرف ماست، آن را در قالب‌هایی به‌شکل‌های مختلف منجمد کنید تا شبیه بستنی شود و خوردن آن جذاب‌تر شود.

جالب و آموزنده
لیست غذاهای ایرانی بدون برنج

بیشتر بخوانید، بیشتر بدانید: کوفته تبریزی خوشمزه را بشناسید + طرز تهیه


بستی یخی خانگی

بستنی یخی یک خوراکی محبوب برای بچه‌ها بوده و بسیار سالم است. اکثر بستنی یخی‌های بسته‌بندی پر از طعم دهنده‌های مصنوعی و شکر تصفیه شده هستند. اما شما به راحتی می‌توانید بستنی یخی خود را تهیه کنید. برای این کار مقداری پوره میوه یخ زده و مقدار کمی آبمیوه طبیعی را در مخلوط‌کن بریزید. ترکیب به دست آمده را درون قالب‌های بستنی یا فنجان‌های پلاستیکی کوچک بریزید. روی آن‌ها را با فویل بپوشانید و چوب‌های بستنی را از فویل عبور داده و وارد قالب‌های بستنی و فنجان‌های پلاستیکی کنید و اجازه دهید یک شبانه‌روز داخل فریزر بمانند تا کاملا یخ بزنند.

سبزیجات

بیشتر کودکان و بزرگسالان به‌اندازهٔ کافی سبزیجات مصرف نمی‌کنند. تا جایی که می‌توانید به کودکان‌تان سبزیجات گوناگون بدهید. هرچه تنوع و رنگ سبزیجات بیشتر باشد، میل کودکان هم به خوردن آنها افزایش پیدا می‌کند. سبزیجات در رنگ‌های مختلف دارای خواص گوناگونی هستند. برای مثال، سبزیجات سبزی مانند اسفناج و کلم کالی حاوی مقادیر زیادی ویتامین K هستند. سبزیجات نارنجی و قرمز، ویتامین A دارند، فلفل‌ها سرشار از ویتامین C هستند و سبزیجات چلیپایی مانند کلم، گل‌کلم و بروکلی، خواص ضدسرطان دارند و باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کنند.

تشویق کودکان به خوردن سبزیجات متنوع – ماده غذایی سالم و مهم برای کودکان

یکی از روش‌هایی که می‌تواند به مصرف بیشتر سبزیجات کمک کند، در دسترس بودن آنهاست. منظور چیست؟ مثلا یک تکه پیتزا را در نظر بگیرید؛ خوردن آن بسیار ساده است. حال اگر قصد دارید که سبزیجات را به‌عنوان تغذیه سالم برای کودکان و کل خانواده به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، باید آنها را طوری در دسترس اعضای خانواده قرار دهید که به‌راحتی مانند چیپس یا پفک به خوردن آن مشغول شوند. مثلا کرفس، هویج، خیار و… را بشویید و به‌شکل قطعات کوچک دربیاورید تا خوردن‌شان آسان باشد. حتی می‌توانید سبزیجات را به این شکل در فریزر نگه دارید و از آنها به‌عنوان میان‌وعده در طول روز استفاده کنید.

سبزیجات قطعه شده

در کنار سبزیجاتی که همیشه مصرف می‌کنید، گزینه‌های جدید را هم به کودک‌تان معرفی کنید و با راه‌اندازی مراسم آشپزی هفتگی (مثلا پخت پیتزای سبزیجات یا غذای جالب و مفرح دیگری) در شناخت بیشتر مواد غذایی متنوع به کودک کمک کنید و او را در آماده‌سازی غذا مشارکت دهید. در برابر امتناع کودک از خوردن سبزیجات، تسلیم نشوید. مدام سبزیجات مختلف را آماده کنید و در معرض دید او قرار دهید تا عادت کند و تسلیم شود. از شکل‌های مختلفی برای سِرو و آماده‌سازی سبزیجات استفاده کنید. مثلا اگر کودک‌تان از خوردن گوجهٔ خام خوشش نمی‌آید، گوجه را در سُس پاستا بریزید تا برایش خوشایندتر باشد.

جالب و آموزنده
لاغری با رژیم بنتینگ

این محتوای مفید را هم دنبال کنید: غذا های محلی کردستان


سخن پایانی

در این نوشته در مورد انواع غذای سالم و مفید برای کودکان و نکاتی جهت تشویق کودک برای خوردن چنین غذاهایی سخن گفتیم. اگر فضای کافی در اختیار دارید، در منزل‌تان گوجه‌های گیلاسی یا فلفل‌های کوچک شیرین بکارید. از مشارکت و همکاری کودکان هم در این مسیر استفاده کنید. وقتی که کودکان در پرورش سبزیجات مصرفی خود نقش داشته باشند، میل و علاقهٔ بیشتری هم به خوردن آنها پیدا می‌کنند و به حاصل دسترنج‌شان افتخار خواهند کرد. امید است این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما هم نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید