لطفا یک منو را به مکان منوی اصلی زیر اختصاص دهیدمنو

رژیم غذاییغذا های گیاهی

گیاهخواری “مزایا و معایب آن” + طرز تهیه گوشت گیاهی

112Views

افراد ممکن است به دلایل مختلفی ازجمله سلامتی، نگرانی‌های زیست محیطی یا عقاید مذهبی، اقدام به شروع گیاهخواری کنند. شما تا حالا به گیاهخوار شدن فکر کرده اید؟ اگر گیاهخوار هستید به چه دلیل آن را درست می دانید؟

صرف نظر از دلیل، مهم است که قبل از شروع، چند نکته مهم را در نظر بگیرید. به عنوان مثال لازم است بدانید که از کدام غذاها باید پرهیز کنید و یا اینکه چه چیزی را در رژیم غذایی خود استفاده کنید تا از تأمین نیازهای بدن خود اطمینان حاصل کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا با انواع گیاهخواری آشنا شوید. همچنین از مزایا و معایب آن اطلاع خواهید یافت. در نهایت با دستور پخت گوشت گیاهی مقاله را خوشمزه به پایان میبریم.

انواع مختلف گیاه‌خواری

گیا‌ه‌خواران وگن

گیاهخواری وگان

وگن ها از خوردن محصولات هر حیوانی خودداری می‌کنند. خواه گوشت باشد یا لبنیات. آنها همچنین از خوردن تخم مرغ نیز خودداری می‌کنند. این دسته از گیاه خواران فقط از محصولات گیاهی برای نیاز های خود استفاده می‌کنند. این افراد در استفاده از گیاهان بسیار افراطی اند و حتی از محصولات غیرخوراکی حیوانات اعم از پشم و چرم نیز استفاده نمی‌کنند.

گیاه‌خواران لاکتو

این دسته از گیاه‌خواران از محصولات لبنی استفاده می‌کنند، در حالی که از گوشت، ماهی و یا گوشت قرمز استفاده نمی‌کنند.

گیاه‌خواران اوُ

این دسته نیز از خوردن گوشت و همچنین لبنیات ممانعت می‌کنند ولی از محصولاتی همچون تخم مرغ و … استفاده می‌کنند.

گیاه‌خوران لاکتو-اوُ

این دسته از گیاه‌خواران لبنیات و تخم مرغ را به راحتی استفاده می‌کنند ولی همچون دیگر دسته ها از خوردن انواع گوشت خودداری می‌کنند. این دسته از گیاه‌خواری رایج ترین آن است.

جالب و آموزنده
رژیم پالئو معجزه ی لاغری شما ؟

پسکاتاریان

این دسته اصولا گیاه‌خوار محسوب نمی‌شوند. انها فقط مصرف گوشت خود را محدود می‌کنند. مثلا شاید یک بار در سال از مرغ استفاده کنند ولی اکثر اوقات غذاهایی دریایی همچون ماهی را استفاده می‌کنند.

پولوتاریان

این دسته نیز همچون پسکاراتاریان گیاه‌خوار محسوب نمی‌شوند. این ها مصرف ماهی و موجودات دریایی را محدود می‌کنند ولی از مرغ و گوشت استفاده می‌کنند.

فلکسیتاریان

یک رژیم غذایی گیاهی که گه گاهی گوشت نیز میان آن دیده می‌شود، این نوع رژیم نیز گیاه‌خواری محسوب نمی‌شود ولی ما تلاش این دسته از افراد را ستایش می‌کنیم.

مزایای گیاهخواری

محافظت در برابر بیماری‌ها

  • از زمان‌های طولانی ثابت شده که سبزیجات می‌توانند بدن را در برابر بیماری‌هایی چون سرطان، خستگی مزمن، کلسترول و دیابت، محافظت کنند.
  • غذاهای گیاهی دارای چربی‌های اشباع‌نشده ناچیز بوده و به همین دلیل برای سلامتی مفید هستند.
  • این غذاهای کم‌چرب می‌توانند از بروز مشکلات قلبی عروقی جلوگیری نموده و سلامت فرد را افزایش دهند.
  • این مشکلات دلیل اصلی مرگ‌ومیر در ایالات‌متحده می‌باشند.
گیاهخواری
  • گیاهخواران در مقایسه با گوشت‌خواران کمتر به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند.
  • به‌طور خلاصه غذاهای گیاهی سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان بوده و دارای مقدار کمی کلسترول و چربی می‌باشند.

تقویت استخوان‌ها

  • زمانی که در بدن کلسیم کافی وجود نداشته باشد در آن صورت خون آن را از جریان خون جذب می‌کند.
  • درنتیجه استخوان ضعیف و شکننده می‌شود.
  • برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از غذاهای سرشار از کلسیم ماند توفو، دانه‌های سویا، کلم، بروکلی، کلارد، شلغم و سبزیجات دیگر استفاده کنید.
  • برای جبران کمبود کلسیم خود می‌توانید از مکمل‌های غذایی موجود در بازار استفاده کنید.
  • در حقیقت غذاهای سرشار از کلسیم حاوی مواد مغذی دیگر مانند پروتئین، کربوهیدرات، آنتی‌اکسیدان و ویتامین هم هستند.
  • وجود مواد مغذی مانند فسفر در بدن جذب کلسیم را تسهیل می‌کند.
  • فراورده‌های شیری سرشار از کلسیم هستند.
  • افرادی که به لاکتوز و فروکتوز حساسیت دارند می‌توانند روزانه از مقدار کمی لبنیات استفاده کنند.
جالب و آموزنده
سیر تا پیاز رژیم غذایی زون + مزایا و معایب آن

کمک به کاهش وزن

  • امروزه غذاهای رایج سرشار از چربی‌های غیراشباع، کالری و کلسترول هستند.
  • این غذاها دلیل اصلی چاقی و اضافه‌وزن می‌باشند.
  • زمانی که افراد به گیاهخواری روی می‌آورند وزنشان خودبه‌خود کاهش می‌یابد و دیگر لازم نیست نگران وزنشان باشند.
گیاهخواری و لاغری
  • تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که استفاده از رژیم‌های کم‌چرب وزن بدن را به‌خودی‌خود کاهش می‌دهد.
  • افراد گیاهخوار می‌توانند تا مدت‌های طولانی تناسب وزن خود را حفظ کنند.

پول

  • گوشت‌های صنعتی ازجمله گران‌ترین گوشت‌ها هستند.
  • یک فرد بالغ دو برابر پولی که برای خرید سبزیجات مصرف می‌کند را به خرید گوشت اختصاص می‌دهد.
  • حتی فقرا هم بیشتر پول خود را برای خرید گوشت اختصاص می‌دهند و روز بعد گرسنه می‌مانند.
  • حتی به احشام هم مقدار زیادی غلات و خوراک می‌دهند تا آن‌ها را پروار کنند، درحالی‌که می‌توانند آن‌ها را برای انسان مصرف کرده و به کشتار حیوانات پایان دهند.
  • نقل‌وانتقال این حیوانات و گوشت‌ها به تجارت رونق بخشیده و به اقتصاد یک کشور را بهبود می‌بخشد.

کاهش مشکلات فرایند یائسگی

  • غذاهای گیاهی سرشار از فیتواستروژن بوده و عملکرد هورمون زنانه استروژن را تقلید می‌کنند.
  • بنابراین زنانی که در دوران یائسگی هستند یا آن را طی کرده‌اند می‌توانند از غذاهای حاوی فیتواستروژن بهره ببرند.
  • تعادل میان استروژن و پروژسترون توسط فیتواستروژن ایجاد می‌شود.
  • دانه‌های سویا یکی از منابع سرشار فیتواستروژن هستند.
  • منابع دیگر عبارت‌اند از سیب، پرتقال، بروکلی، تمشک، سیر، خرما، اسکواش، یام، گیلاس و زیتون.
  • ازآنجایی‌که فیتواستروژن ها به افزایش وزن کمک می‌کنند بنابراین بدن به‌طور ناخودآگاه وزن اضافه می‌کند.
  • بنابراین در کنار آن باید غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید.
جالب و آموزنده
لیست غذاهای ایرانی بدون برنج

معایب گیاه‌خواری

  • ترکیب های غلط غذایی می‌تواند برای بدن کمبود ایجاد کند، از جمله کمبود آهن، انواع ویتامین ها و خون. برای جلوگیری از کمبودهای مواد مغذی، گیاهخواران باید تلاش بیشتری برای تغذیه خود و کسب دانش زیادی در مورد مواد غذایی انجام دهند.
  • میزان کافی آهن ، روی، پروتئین، ید و ویتامین B12 باید به طور مرتب بررسی شود. رژیم غذایی متنوع گیاهی اغلب با هزینه های اضافی همراه است.
گیاهخواری و معایب آن
  • گیاهخواران غالباً انتخاب های سخت تری نسبت به افراد گوشتخوار دارند (به عنوان مثال انتخاب چندانی در رستوران ها یا ناهارخوری ها ندارند).

طرز تهیه ی گوشت گیاهی

  1. در یک ظرف، آرد را بریزید و پودر سیر، پیاز و نعنا را به آن اضافه کنید. می توانید طعم دهنده های دلخواه خود را در این مرحله به آرد اضافه کنید. حال ۴ پیمانه آب را در ظرف دیگری ریخته و به نسبت ۲ سوم آب و ۱ سوم سس سویا را به ظرف آب اضافه کنید. برای طعم دار کردن بیشتر می توانید از مقداری دود مایع نیز استفاده کنید.
    در وسط آرد و پودر هایی که ترکیب کرده اید یک حفره ایجاد کرده و آب طعم دار شده را به آن اضافه کنید. خمیر به دست آمده را ورز بدهید و آن را برش بزنید. حال باید عصاره ی گوشت گیاهی را آماده کنید.
  2. یک قابلمه ی بزرگ را انتخاب کرده و نصف آن را آب بریزید. به این قابلمه نصف پیمانه سس سویا، شربت ذرت و قارچ یا پیاز یا گیاه مورد علاقه ی خود را اضافه کنید. این ماده، عصاره ی گوشت گیاهی شما خواهد بود. زمانی که خمیر درون این عصاره جوشیده شود به مقدار قابل توجهی بر حجم آن اضافه خواهد شد پس پیشنهاد می شود که در حین ورز دادن، تا جای ممکن هوای درون خمیر را بگیرید.
  3. قطعات خمیر را درون عصاره ریخته و هر ربع ساعت هم بزنید. این کار را حدودا ۴۵ دقیقه ادامه دهید. در نهایت باید قطعات گوشت گیاهی بر روی سطح عصاره شناور شوند. گوشت گیاهی شما آماده است و می توانید آن را به صورت سوخاری یا کبابی هم استفاده کنید.
گوشت گیاهی

این دستور پخت از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است. برخی ممکن است با هدف رنگ دادن به این گوشت گیاهی، از چغندر استفاده کنند. هر چه مدت زمان جوشیدن خمیر بیشتر باشد، گوشت به دست آمده نرم تر خواهد بود.

جالب و آموزنده
درباره رژیم فستینگ بدانیم

سخن آخر

در این مقاله با انواع گیاخواری و مزایا و معایب آن آشنا شدیم. باید بدانیم که ورود به میدان گیاهخواری، مستلزم دانش کافی درباره ِ این سبک زندگیست. در غیر اینصورت ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوید. به همین دلیل سعی کنید ابتدا اطلاعات کاملی از تمام جزئیات آن بدست آورید.

اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید:

https://1ea.ir/slw7mhttp://iwo.ir/pvev2
https://b2n.ir/t94797https://cutt.ly/0EPtA89
https://bit.ly/3urvHGdyun.ir/6ypjx7

دیدگاهتان را بنویسید