لطفا یک منو را به مکان منوی اصلی زیر اختصاص دهیدمنو

رژیم غذایی

رژیم کتوژنیک یا معجزه لاغری؟

160Views

این روزها نام انواع رژیم لاغری سریع یا رژیم‌ لاغری تضمینی را شنیده‌ایم. اما بهتر است پیش از اقدام به تغییر رژیم غذایی، راجع به هر رژیمی اطلاعات درست و کاربردی داشته باشیم و با متخصص مشورت کنیم. زیرا رسیدن به وزن ایده‌آل با کاهش وزن به همان میزانی اهمیت دارد که پس از آن سلامت ما حفظ شده باشد. در این مطلب می‌خواهیم رژیم کتوژنیک که یکی از پرطرفدارترین رژیم‌هاست، به شما معرفی کنیم و آن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

رژیم کتوژنیک چیست

ژیم کتوژنیک (یا همان رژیم کتو) یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات، پرچرب و با میزان متوسطی از پروتئین است. این رژیم از نظر بسیاری از متخصصان فواید زیادی برای سلامتی دارد. در سال ۱۹۱۱ جمعی از پزشکان از این رژیم غذایی برای کنترل تشنج بیماران مبتلا به صرع استفاده می‌کردند که امروزه نیز تحقیقات، نتایج خوبی به تایید این نظریه بدست آورده‌اند.

کاهش مصرف کربوهیدرات، بدن را در وضعیت متابولیکی به نام کتوزیس قرار می‌دهد. که در آن چربی‎های حاصل از رژیم غذایی و تجمع‌یافته در بدن شما به جای کربوهیدرات برای دریافت انرژی سوزانده می‌شوند. در نتیجه تسریع نتیجه‌بخشی در روند چربی‌سوزی بدن رخ می‌دهد. به همین دلیل، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که این نوع رژیم غذایی می‌تواند به شما در کاهش وزن و بهبود سلامتی کمک کند.

انواع مختلف رژیم های کتوژنیک:

رژیم کتو استاندارد : همانطور که گفت رایج‌ترین نوع این رژیم است با مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۲۰٪ پروتئین و ۷۵٪ چربی.

رژیم کتو دوره‌ای : همانطور که از نام آن پیداست، در این روش دوره‌هایی با مصرف بیشتر کربوهیدرات وجود دارد.

جالب و آموزنده
با رژیم دش، فشار خون خود را کاهش دهید

رژیم کتوزنیک هدفمند : در این رژیم برای کسانی که ورزش‌های سبک انجام می‌دهند، نزدیک زمان ورزش، کربوهیدرات بیشتری مصرف می‌شود.

رژیم کتو

رژیم کتو با پروتئین بالا: در این رژیم میزان مصرف پروتئین اندکی افزایش پیدا می‌کند و از مصرف چربی کم می‌شود؛ یعنی مصرف ۵٪ کربوهیدرات، ۳۵٪  پروتئین و ۶۰٪ چربی.

این رژیم‌ها تنها تفاوت‌های اندکی دارند که در صورت تشخیص متخصص تغذیه برای شما میزان مصرف مواد غذایی تنظیم می‌شود. بهتر است از هر رژیمی به همان صورت که برنامه گرفته‌اید، پیروی کنید تا به بدن شما آسیبی وارد نشود. همچنین بتوانید به وزن دلخواه خود برسید.

چندین نسخه از رژیم غذایی کتوژنیک وجود دارد، از جمله:

مزایا

  • رژیم های غذایی کتوژنیک می توانند به کاهش وزن کمک کنند.
  • رژیم کتوژنیک می‌تواند به بهبود فاکتورهای خطر بروز بیماری‌های قلبی مانند افزایش چربی بدن، کاهش سطح کلسترول HDL (خوب)، افزایش فشار خون و قند خون کمک کند.
  • در حال حاضر اثرات این نوع رژیم غذایی به عنوان یک روش درمانی مکمل سرطان برای کاهش سرعت رشد تومورها در حال بررسی است.
  • تحقیقات نشان داده است که رژیم کتوژنیک می‌تواند باعث کاهش قابل توجه حملات در کودکان مبتلا به صرع شود.
  • رژیم کتو ممکن است به کاهش علائم بیماری آلزایمر کمک کند و روند پیشرفت آن را آهسته کند.
  • مطالعه‌ای نشان داده است که این رژیم غذایی به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک می‌کند.
  • با توجه به اینکه رژیم کتوژنیک می‌تواند به کاهش سطح انسولین کمک کند؛ این مساله می‌تواند در بهبود سندرم تخمدان پلی‌کیستیک نقش داشته باشد.
  • حتی برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم کتو می‌تواند به روند بهبود مغز پس از آسیب‌ کمک کند.
جالب و آموزنده
رژیم یویو + از عوارض تا راه های جلوگیری

طیف مجاز خوراکی های محدوده رژیم کتو

در طی رژیم کتوژنیک، شما باید اکثر وعده‌های غذایی خود را بر اساس مواد غذایی زیر تهیه کنید:

  • انواع گوشت قرمز، مرغ و بوقلمون، استیک، ژامبون، سوسیس
  • ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و ماهی تن
  • روغن‌های سالم مانند روغن زیتون بسیار بکر، روغن نارگیل و روغن آووکادو
  • انواع تخم مرغ بخصوص موارد غنی شده با امگا ۳
  • کره حیوانی یا گیاهی و خامه
  • پنیرهای فرآوری نشده مانند تبریزی، چدار و موزارلا
  • انواع آجیل و دانه‌های گیاهی مانند بادام، گردو، تخمه کدو، تخم کتان
رژیم کتو محدودیت‌های غذایی
  • میوه و سبزیجات کم کربوهیدرات مانند آووکادو، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی، پیاز و فلفل
  • چاشنی‌ها و ادویه‌ها

نبایدهای خوراکی در رژیم کتو

هر غذایی با کربوهیدرات بالا باید محدود شود ، در اینجا یک لیست از غذاهایی است که باید بر روی یک رژیم کتوژنیک کاهش یابند یا حذف شوند:

غذاهای شیرین: نوشابه، آب میوه، اسموتی ها، کیک، بستنی، آب نبات، و غیره.

دانه یا نشاسته: محصولات مبتنی بر گندم، برنج، ماکارونی، غلات و غیره.

میوه: همه میوه ها، به جز بخش های کوچکی از انواع توت ها مثل توت فرنگی.

لوبیا یا حبوبات: نخود فرنگی، لوبیا، عدس، نخود و غیره.

ریشه و غده سبزیجات: سیب زمینی، سیب زمینی شیرین، هویج، هویج وحشی و غیره.

محصولات کم چربی یا رژیمی: این خوراکی ها بسیار پردازش شده اند و اغلب حاوی کربوهیدرات بالایی هستند.

برخی از چاشنی ها یا سس ها: اینها اغلب حاوی قند و چربی ناسالمی هستند.

چربی ناسالم: مصرف روغن های گیاهی، سس مایونز و غیره را محدود کنید.

الکل: به علت داشتن کربوهیدرات، بسیاری از نوشیدنی های الکلی می توانند از رژیم کتوز خارج شوند.

جالب و آموزنده
بایدها و نبایدهای رژیم لاغری استاندارد

غذاهای رژیمی بدون قند: اینها اغلب دارای الکلهای قندی هستند که در بعضی موارد ممکن است سطح کتون را تحت تأثیر قرار دهند. این غذاها نیز بسیار پردازش می شوند.

عوارض رژیم کتوژنیک

هر رژیمی در کنار فواید و تاثیری که در کاهش وزن دارد، ممکن است عوارضی داشته باشد. یا شاید برای افرادی منع داشته باشد. به همین دلیل نیاز است با عوارض رژیم کتوژنیک نیز آشنا باشیم. رژیم کتوژنیک می‌توانید سطح الکترولیت بدن را تغییر دهد. درنتیجه ممکن است افراد دچار کمبود برخی از مواد معدنی همچون منیزیم، پتاسیم و سدیم شوند. در اینجور مواقع می‌توان از مکمل‌های غذایی زیر نظر پزشک یا مشاور تغذیه استفاده نمود.

عارضه رایج دیگر این رژیم، آنفولانزای کتو است. در واقع این عارضه به دلیل تغییر متابولیسم در بدن، چند روز پس از شروع رژیم کتو آغاز می‌شود. بیشتر شدن احساس گرسنگی، حالت تهوع، اختلالات گوارشی، اختلال در خواب، کاهش عملکرد ذهن و یا قدرت جسمانی هنگام ورزش، از علائم آنفولانزای کتو است. در این شرایط، بدن شما نتوانسته است چربی را جایگزین کربوهیدرات کند. بهتر است برای پیشگیری از این حالت، ابتدا تا مدتی مقدار کمی کربوهیدرات را در رژیم خود داشته باشید. سپس به مرور آن را حذف کنید تا بدن شما عادت کند.

رژیم کتو

تغییر سطح مواد معدنی در بدن می‌تواند بر ایجاد سنگ کلیه یا آسیب به استخوان‌ها یا یبوست تاثیر داشته باشد. بنابراین در این دوره بهتر است از مکمل‌ها استفاده شود. همچنین کودکانی که در سن رشد هستند، بهتر است تا حدامکان از این رژیم دوری کنند تا تاثیری روی رشد آن‌ها نداشته باشد. افرادی که به کمبود پیرووات کربوکسیلاز، بیماری پورفیری و یا اختلالات ژنتیکی نادر در متابولیسم چربی مبتلا هستند، منع استفاده از این رژیم را دارند.

جالب و آموزنده
"رژیم لاغری" ، چرا و چگونه؟

خطرات

ماندن در رژیم کتو برای مدت طولانی، ممکن است تأثیرات منفی داشته باشد. خطراتی مانند:

  • سطح کم پروتئین خون
  • چربی اضافی در کبد
  • سنگ کلیه
  • کمبود ریز مغذی‌ها

از نظر پزشکان کسانی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و نوعی دارو به نام مهارکننده‌های انتقال‌دهنده همزمان سدیم-گلوکز ۲ (SGLT2) را مصرف می‌کنند؛ در صورتی‌که رژیم کتو بگیرند، احتمال بروز وضعیت خطرناک کتواسیدوز دیابتی در آن‌ها بالا است. وضعیتی که در اثر افزایش تجمع کتون‌ها در خون و اسیدیته آن، فرد به کما می‌رود. بنابراین باید با احتیاط بیشتری و تحت نظر پزشک به سراغ رژیم کتو رفت.

سخن آخر

اساساً رژیم کتوژنیک برای لاغری افراد چاق و افردی که به دنبال بهبود وضعیت متابولیکی بدن خود هستند؛ گزینه عالی است. اما باید تحت نظر پزشک و متخصصان تغذیه اجرایی شود. فراموش نکنید که اجرای این رژیم ها بدون اطلاعات قبلی می تواند عوارض سلامتی بدی به همراه داشته باشد.

اگر این مطلب برای شما مفید بود آن را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارید:

https://b2n.ir/d49047yun.ir/mfek3a
https://bit.ly/3lR7TJ6http://iwo.ir/wizjy
https://1ea.ir/Bc3dHwhttps://cutt.ly/iRs52gk

دیدگاهتان را بنویسید