طرز تهیه میگو پلو جنوبی تند بوشهری

طرز تهیه میگو پلو جنوبی تند و خوشمزه به روش بوشهری + نکات مهم پخت

آموزش درست کردن میگو پلو ساده و خوشمزه برای 2 نفر

نحوه درست کردن میگو پلو اصیل جنوبی

میگو پلو جنوبی یکی از معروف‌ترین غذاهای دریایی ایرانیه که اصالتش به شهر بوشهر برمی‌گرده، اما به خاطر داشتن طرفدار زیاد تو همه‌ی شهرها، به شیوه‌های مختلف و طعم‌های گوناگون پخته میشه که حقیقتا طعم بی نظیری هم داره.

طرز تهیه میگو پلو روش‌های متفاوتی داره و با استفاده از مواد اولیه مختلف به راحتی میتونید این غذا رو با هر طعمی که دوست دارید طبخ کنید. بهتره بدونید جنوبی‌ها این غذا رو با طعم خیلی تند درست می‌کنن که همین حرکت اشتها رو چند برابر بیشتر می‌کنه.

اگه دلتون میخواد غذایی درست کنید که خوردنش شما رو به حال و هوای گرم جنوب ببره، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با طرز تهیه میگو پلو ساده جنوبی با طعم بی نظیر آشنا کنیم.

مواد لازم برای تهیه میگو پلو بوشهری

مواد لازم پخت میگو پلو برای ۴ نفر
میگو ۳۰۰ گرم
برنج ۲ پیمانه
پیاز ۱ عدد
زعفران دم کرده به میزان لازم
پودر سیر ½ قاشق چای خوری
ادویه ماهی ½ قاشق چای خوری
پاپریکا ½ قاشق چای خوری
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه میگو پلو مخصوص جنوبی به روش بوشهری


مرحله اول (پاک کردن میگو)

طرز تهیه میگو پلو جنوبی رو با پاک کردن میگو ها شروع کنید. به این صورت که میگو ها رو روی سطح کار قرار بدید و سپس دم و سرشون رو جدا کرده و رگ‌های پشتشون رو بگیرید و به خوبی بشویید.

جالب و آموزنده
آموزش تصویری سوسیس بندری خوشمزه به روش آبادانی ها

مرحله دوم (اضافه کردن مواد طعم دهنده)

در ادامه میگوهای پاک شده رو داخل یه کاسه مناسب بریزید و به مقدار گفته شده ادویه ماهی، پودر سیر، پاپریکا، دو قاشق غذا خوری زعفران و یه مقدار نمک اضافه کنید و مواد رو با دست به خوبی هم بزنید تا یکدست بشن.


مرحله سوم (قرار دادن میگو طعم دار شده داخل یخچال)

روند آماده سازی مواد اولیه میگو پلو رو با پوشاندن کاسه، با یه سلفون ادامه بدید و به مدت ۲ الی ۳ ساعت داخل یخچال بزارید تا به خوبی میگو ها طعم دار بشن و بوی زهمشون از بین بره.


مرحله چهارم (تفت دادن پیاز)

حالا وقتشه که میگو های استراحت کرده رو از یخچال بیرون بیارید و کنار بزارید. پیاز رو پوست بگیرید و به اندازه خلالی درشت خرد کرده و یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و بهش روغن اضافه کنید تا داغ بشه.


مرحله پنجم (اضافه کردن زعفران)

پیاز خرد شده رو داخل تابه بریزید و با روغن داغ به خوبی تفت بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه و در ادامه، یک قاشق غذا خوری زعفران با پیاز مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید.


مرحله ششم (طروع سرخ کردن میگو)

نحوه درست کردن میگو پلو رو با خارج کردن پیاز از تابه ادامه بدید و سپس یه مقدار روغن اضافه کنید و میگوها رو داخل تابه بزارید و شروع کنید به تفت دادن تا به خوبی سرخ بشن.

نکته: میگو رو با حرارت ملایم و به اندازه ای تفت بدید تا گوشتش سفت و لاستیکی نشه.

جالب و آموزنده
کوفته تبریزی خوشمزه را بشناسید + طرز تهیه

مرحله هفتم (اضافه کردن پیاز و زعفران به میگو)

حالا وقتشه که پیاز شرخ شده رو به همراه ۲ قاشق غذا خوری زعفران با میگو مخلوط کرده و به اندازه کافی تفت بدید تا مواد کاملا یکدست بشن و در صورت تمایل یه مقدار زرشک هم داخل تابه بریزید و سرخ کنید و تابه رو از روی حرارت بردارید.


مرحله هشتم (شروع پخت برنج)

برای پختن برنج بهتره که برنج رو ابتدا چند ساعت بزارید تا خیس بخوره و در ادامه یه قابلمه روی حرارت متوسط بزارید و تا نیمه از آب پر کرده و بزارید تا به جوش بیاد و سپس برنج رو به همراه نصف قاشق نمک و روغن داخل آب جوش بریزید.


مرحله نهم (آبکش کردن برنج)

حدود ۷ دقیقه صبر کنید تا برنج پخته بشه و زمانی که داخل دانه‌ها سفت و بیرونشون نرم شد، برنج رو آبکش کنید. در ادامه یه قابلمه مناسب برای درست کردن میگو پلو روی حرارت ملایم بزارید و یه مقدار روغن اضافه کنید.


مرحله دهم (اضافه کردن برنج و میگو به قابلمه)

به سلیقه خودتون برای ته دیگ از نان یا سیب زمینی استفاده کرده و سپس یه مقدار برنج کف قابلمه بریزید و روی برنج رو با میگوی پخته شده پر کرده و سپس دوباره به صورت لایه لایه قابلمه رو پر کنید.


مرحله یازدهم (دم کشیدن میگو پلو)

درب قابلمه رو با دم کنی قرار بدید و در ابتدا حرارت رو ۵ دقیقه بالا ببرید تا بخار داخل قابلمه پخش بشه و سپس دما رو بر روی ملایم بزارید، تا به مدت ۴۵ دقیقه میگو پلو مجلسی به خوبی دم بکشه و برای خوردن آماده بشه.

جالب و آموزنده
با این قلق، آش رشته هات جا افتاده و خوشمزه تر میشه

مرحله دوازدهم (نحوه دم کشیدن)

بادتون باشه که میتونید برنج رو به صورت جداگانه بزارید دم بکشه و در آخر میگوها رو روی برنج قرار بدید. بهتره بدونید که این مرحله کاملا سلیقه ای هست. اما دم کشیدن میگو با برنج یه طعم مخصوص داره که از خوردنش پشیمون نمیشید.


مرحله سیزدهم (آماده شدن غذا)

میگو پلو ساده و خوشمزه‌ای که پختید آماده شده، ابتدا درب قابلمه رو باز بزارید تا بخار اضافی اون خارج بشه و سپس برنج و میگو رو با کفگیر مخلوط کنید و داخل ظرف سرو بکشید و سر سفره بزارید و از طعم این غذای اصیل جنوبی لذت ببرید.


نکات مهم برای طبخ میگو پلو

  • برای خرید میگو سعی کنید از میگوهای سفت با پوست شفاف و خاکستری استفاده کنید.
  • قبل از شروع پخت غذا، میگو ها رو با مواد طعم دهنده مخلوط کنید و بزارید تا استراحت کنن.
  • به خوبی مواد طعم دهنده رو با دست با میگو ها نرکیب کنید.
  • یادتون باشه که اگه میگو رو زیاد تفت بدید، بفت گوشتش سفت و لاستیکی میشه.

سخن آخر

همونطور که مشاهده کردید، طبخ میگو پلو خیلی راحته و برای درست کردن این غذای جنوبی به راحتی میتونید از انواع طعم دهنده های مختلف و خوشمزه استفاده کرده و از خوردن این غذای سرشار از امگا ۳ لذت ببرید.

خوردن غذاهای دریایی اونم به سبک جنوب ایران یکی از بهترین تجربه های غذایی محسوب میشه، و درست کردن هر کدوم از این غذاها شما رو به سفر غذایی به جنوب کشور دعوت می‌کنه.

پیشنهاد ما به شما

ماهی کخو

روش‌های طبخ ماهی در جنوب ایران + طرز تهیه ماهی کخو یا شانک صورتی با حشو، غذای لذیذ جنوبی

ماهی بخشی جدانشدنی از عادات غذایی و فرهنگ مردم جنوب ایران است. جنوبی‌ها ماهی را …

دیدگاهتان را بنویسید