طرز تهیه کشمش پلو با مرغ ریش ریش

طرز تهیه کشمش پلو خوشمزه مجلسی با مرغ ریش ریش

آموزش درست کردن کشمش پلو مجلسی اردبیلی با گوشت مرغ

کشمش پلو با مرغ ریش ریش

کشمش پلو یکی از متفاوت‌ترین پلوهای ایرانی هست که با طعم شیرین و نمکی‌ای که داره باعث شده که طرفدارهای خاص خودش رو داشته باشه. این غذا به دلیل داشتن کشمش از خواص زیادی برخورداره و خصوصا برای داشتن یه تنوع غذای در طول هفته به شدت کاربردیه.

طرز تهیه کشمش پلو به شدت راحته و نیاز به مهارت آشپزی نداره و شما می‌تونید با رعایت یه سری نکات مهم آشپزی این غذای خوشمزه رو درست کنید. بهتره بدونید که این پلو رو میشه با مواد غذایی دلخواهتون درست کنید و اگه گیاه خوار هستید این غذا بدون گوشت هم، طعم خاص خودش رو حفظ می‌کنه.

اگه قصد دارید یه پلوی متفاوت رو برای مهمونی و در کنار غذاهای دیگه درست کنید و به خوردن کشمش هم علاقه دارید، با مجله قرمز همراه باشید تا ما در ادامه طرز تهیه کشمش پلو خوشمزه و مجلسی با گوشت ریش ریش مرغ به شما همراهان گرامی آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه کشمش پلو مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج ۴ پیمانه
سینه مرغ ۲۰۰ گرم
کشمش ۱/۲ پیمانه
لپه ۱/۲ پیمانه
پیاز ۱ عدد
فلفل سیاه نوک قاشق چای خوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذا خوری
دارچین (اختیاری) به مقدار لازم
زردچوبه نصف قاشق چای خوری
پاپریکا نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه کشمش پلو با مرغ ریش ریش

گام اول

طرز تهیه کشمش پلو خوشمزه رو با شستن و بعد پوست کندن پیاز شروع کرده و سپس به صورت نگینی ریز خورد کنید. یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و یه مقدار روغن داخلش بریزید پیاز رو اضافه کرده و تفت بدید.

جالب و آموزنده
طرز تهیه جوجه کباب

گام دوم

برای آماده سازی مواد کشمش پلو پیاز رو تا جایی که سبک بشه ادامه بدید. در ادامه زردچوبه رو با پیاز مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا مواد با هم یکدست بشن.


گام سوم

حالا سینه مرغ رو بشویید و به اندازه دلخواه قطعه قطعه کرده و سپس داخل تابه بریزید و بعد از یه مقدار هم زدن، نمک فلفل سیاه، پودر پاپریکا رو اضافه کرده و به خوبی با بقیه مواد مخلوط کنید تا یکدست بشن و عطر ادویه ها آزاد بشه.


گام چهارم

ادامه روند طبخ کشمش پلو به این صورت هست که بعد از تغییر رنگ دادن گوشت مرغ، به اندازه ۱/۵ لیوان آب به تابه اضافه کنید و درب تابه رو ببندید که مرغ  تا حدود ۴۵ دقیقه به خوبی پخته بشه که همین موقع بریم سراغ ادامه کار.


گام پنجم

لپه‌ها رو با آب بشویید و یه قابلمه مناسب رو روی حرارت متوسط گذاشته و بزارید آب به جوش بیاد و سپس لپه‌ها رو، داخلش بریزید که به خوبی پخته بشه.  با این کار توی زمان درست کردن غذا صرفه جویی میشه.


گام ششم

کشمش رو با آب به خوبی بشویید و در ادامه داخل آبکش بریزید و با تکون دادن آبکش سعی کنید تا آب اضافی کشمش گرفته بشه و خشک بشه، حالا یه تابه مناسب رو به همراه یه مقدار روغن روی حرارت ملایم بزارید تا روغن داغ بشه.


گام هفتم

ادامه کار رو با اضافه کردن کشمش به روغن داغ طی کنید و در حدود ۱ دقیقه کشمش رو تفت بدید و زمانی که کشمش پف کرد، تابه رو از روی حرارت بردارید تا نسوزه.

جالب و آموزنده
طرز تهیه میگو پلو جنوبی تند بوشهری

نکته: یادتون باشه که کشمش زود میسوزه و نیاز به تفت زیادی نداره.


گام هشتم

پختن کشمش پلو رو با گذاشتن یه قابلمه روی حرارت متوسط ادامه داده و تا نیمه‌ی قابلمه رو با آب پر کرده و اجازه بدید که به جوش بیاد و سپس، برنجی که ۲ ال ۳ ساعت خیس خورده رو به همراه ۱ قاشق نمک و روغن داخل آبجوش بریزید.


گام نهم

بهتره که حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه اجازه بدید که برنج بپزه و زمانی که داخل برنج سفت و بیرونش نرم باشه، برنج رو داخل آبکش بریزید و با ریختن آب به روی برنج دمای اون رو کم کنید تا خمیر نشه.


گام دهم

روند طبخ کشمش پلو رو با ریش ریش کردن گوشت مرغ ادامه بدید. لپه پخته شده رو آبکش کنید و سپس یه تابه مناسب روی حرارت بزارید و با یه مقدار کم روغن، لپه رو تفت بدید که به خوبی نرم و پخته بشه.


گام یازدهم

سینه مرغ ریش ریش شده رو با زعفران دم کرده، داخل تابه حاوی لپه بریزید و در ادامه مواد رو به خوبی تفت بدید و با همدیگه مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشن و بعد از روی حرارت بردارید.


گام دوازدهم

قابلمه مناسبی رو که برای دم کردن برنج در نظر دارید رو روی حرات کم بزارید و ۲ قاشق روغن داخلش بریزید و با سیب زمینی یا نان به صورت دلخواه کف قابلمه رو برای ته دیگ گرفتن، پر کنید و سپس یه مقدار برنج داخل قابلمه بریزید.


گام سیزدهم

این مرحله مخلوط ریش ریش مرغ و لپه رو، روی برنج ریخته و به همین صورت لایه لایه قابلمه رو با مواد پر کنید و یادتون باشه که لایه آخر رو برنج بریزید. میتونید وسط نخلوط برنج و گوشت مرغ رو یه مقدار پودر دارچین بریزید.

جالب و آموزنده
فلافل خوشمزه + دستور تهیه ی فلافل به سبک فست فودی ها

گام چهاردهم

برای دم کشیدن بهتره کشمش پلو به اندازه یه ته لیوان آب روی برنج ریخته و سپس درب قابلمه رو با در دمی بزارید و ابتدا با حرارت زیاد و در ادامه حرارت رو کم کنید تا حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت پلو دم بکشه.


گام پانزدهم

کشمش پلو خوشمزه‌ای که پختید آماده شده، ابتدا حرارت زیر غذا رو خاموش کنید و درب قابلمه رو باز بزارید تا بخار اضافی خارج بشه و سپس مواد پلو رو با هم مخلوط کرده و داخل دیس بکشید و نوش جان کنید.


سخن آخر اینه که با توجه به تنوعی که میشه به درست کردن پلو داد؛ معلوم میشه که می‌تونیم بی نهایت غذاهای خوشمزه رو با ترکیب برنج و مواد غذایی دیگه درست کرد که کشمش پلو هم یکی از همین پلوهای متفاوتی محسوب میشه که جاش سر سفره خالیه و با توجه به طعم خاص و خواصی که داره و همینطور نداشتن دستور عذایی محدود، بهتون پیشنهاد می‌کنم این غذا رو درست کنید و از خوردنش لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی کشمشی

پیشنهاد ما به شما

ماهی کخو

روش‌های طبخ ماهی در جنوب ایران + طرز تهیه ماهی کخو یا شانک صورتی با حشو، غذای لذیذ جنوبی

ماهی بخشی جدانشدنی از عادات غذایی و فرهنگ مردم جنوب ایران است. جنوبی‌ها ماهی را …

دیدگاهتان را بنویسید