پنج‌شنبه , 18 آوریل 2024

طرز تهیه استانبولی پلو

طرز تهیه استانبولی پلو مجلسی با طعم عالی + نکات مهم پخت

آموزش درست کردن استانبولی پلو ساده مجلسی با لوبیا سبز و سیب زمینی

نحوه پخت استانبولی پلو با مرغ و لوبیا بدون گوشت چرخ کرده

استانبولی پلو یکی از دم دست‌ترین غذاهای ایرانیه که هرکسی وقتی با این سوال رو به رو میشه که چی درست کنم و هیچی به ذهنش نمیرسه، فورا به سراغ استانبولی میره. این غذا به حدی خوشمزه‌اس که همه بهش علاقه دارن و وقتی که با سالاد سر سفره باشه هیچکی از غذا دست نمی‌کشه.

طرز تهیه استانبولی پلو به شدت راحته و حتی محدودیت دستوری هم نداره وشما می‌تونید این غذا رو با گوشت چرخ کرده، سینه مرغ، سویا، سیب زمینی و هرچی که دوست دارید طبخ کنید. این غذا تو خونه‌های سرار ایران بنا به تفاوت فرهنگ و نقاط مختلف به شیوه‌های گوناگون پخته میشه و طرفدارهای زیادی داره.

شما هم اگه دلتون می‌خواد که در طول هفته یه غذایی درست کنید که با مواد اولیه‌ای که تو خونه به راحتی پیدا میشه طبخ بشه و وقتتون رو نگیره بهتره دست به کار بشید و با آماده سازی مواد غذایی، با مجله قرمز همراه باشید که طرز تهیه استانبولی پلو با گوشت مرغ رو به شما عزیزان آموزش بدیم.

مواد لازم برای تهیه استانبولی پلو مجلسی

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج ۴ پیمانه
سینه مرغ ۲۵۰ گرم
لوبیا سبز ۱/۵ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
پیاز ۲ عدد
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری
زرد چوبه نصف قاشق چای خوری
روغن به مقدار لازم

طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه با گوشت مرغ

گام اول

طرز تهیه استانبولی پلو خوشمزه رو با شستن گوشت مرغ شروع کرده و در ابتدا یه قابلمه مناسب روی حرارت بزارید و، سینه مرغ رو با ۱ عدد پیاز، ۲لیوان آب و یک قاشق چای خوری زردچوبه و نمک بزارید که بپزه و به خوبی کف روی آب رو بگیرید تا بوی زهم مرغ از بین بره.

جالب و آموزنده
طرز تهیه اسفناج پلو اصیل شیرازی با گوشت چرخ کرده

گام دوم

آماده سازی مواد برای تهیه استانبولی رو با خورد کردن پیاز به صورت نگینی ادامه داده و با یه مقدار روغن داخل تابه بریزید و با حرارت ملایم تفت بدید و سپس زردچوبه رو اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست بشن.


گام سوم

رب گوجه فرنگی رو داخل تابه بریزید و تفت بدید تا خامی رب گرفته بشه و رنگش هم آزاد بشه، سپس سینه مرغ پخته شده رو مکعبی خورد کرده و به همراه لوبیا سبز خورد شده، داخل تابه بریزید و شروع کنید به تفت دادن تا مواد به خوبی با هم یکدست بشن.


گام چهارم

نحوه پخت استانبولی پلو به این صورت هست که لوبیا سبز و سینه مرغ رو در حدی تفت بدید تا سرخ بشه و در ادامه، به اندازه گفته شده نمک و فلفل سیاه رو به مواد اضافه کرده و هم بزنید و تابه رو از روی حرارت بردارید.


گام پنجم

برنج رو بسته به نوعی که داره حدود ۲ الی ۳ ساعت بزارید که خیس بخوره و بعد از گذشت این زمان، یه قابلمه مناسب روی حرارت گذاشته و تا نیمه آب بریزید تا به جوش بیاد.


گام پنجم

برای درست کردن استانبولی پلو باید برنج خیس خورده رو آبکشی کرده و سپس داخل قابلمه حاوی آب جوش ریخته و یک قاشق نمک و روغن رو بهش اضافه کنید و اجازه بدید حدود ۷ الی ۱۰ دقیقه بپزه.


گام ششم

برنج زمانی پخته میشه که داخلش سفت و بیرونش نرم باشه، و سپس برنج رو داخل آبکش ریخته و روی اون آب بریزید تا حرارتش پایین بیاد و از خمیر شدنش جلوگیری کنه.

جالب و آموزنده
آموزش شله زرد نذری برای 100 نفر+ میزان دقیق مواد لازم

گام هفتم

برای دم کشیدن استانبولی پلو یه قابلمه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و ۲ قاشق روغن کف قابلمه ریخته و در صورت تمایل یه مقدار نان کف قابلمه بزارید که ته دیگ بشه و سپس یه کفگیر برنج روی نان بریزید.


گام هشتم

ادامه روند طبخ استانبولی پلو به این صورته که یه مقدار از مایه گوشت و لوبیا سبز رو روی برنج ریخته و لایه لایه قابلمه رو با مواد پر کنید تا لایه آخر برنج باشه و درب قابلمه رو با دمی بزارید تا حدود ۴۵ دقیقه به خوبی دم بکشه.

نکته: ابتدای دم کشیدن استانبولی حرارت رو حدود ۳ دقیقه بالا ببرید که آب درون قابلمه بخار بشه و سپس حرارت رو کم کنید.


گام نهم

استانبولی پلو خوشمزه‌ای که درست کردید آماده شده و اول درب قابلمه رو باز بزارید تا بخار اضافی خارج بشه و سپس با یه کفگیر برنج و مایه گوشت رو با هم مخلوط کنید و داخل دیس بکشید و نوش جان کنید.

نکات مهم برای تهیه استانبولی پلو

  • استفاده از شعله پخش کن باعث میشه که هم غذا بهتر دم بکشه و هم اینکه ته دیگ بهتری به وجود بیاد.
  • میتونید از گوجه پوره شده هم برای تهیه استانبولی پلو استفاده کنید تا رنگ و طعم بهتری به غذا بدید.
  • نصف قاشق پودر دارچین باعث میشه که پلویی که می‌پزید یه طعم متفاوت داشته باشه.
  • برای داشتن یه استانبولی مغذی بهتره که سیب زمینی رو به مواد پلو اضافه کنید.

سخن آخر هم این که با توجه به دستور غذایی بالا ما براتون دستور غذایی تهیه استانبولی پلو رو با سینه مرغ توضیح دادیم که در این روش سینه مرغ بعد از آبپز شدن و تفت خوردن با لوبیا سبز و رب و بقیه مواد اولیه، با برنج دم میکشه و در آخر غذا یه طعم فوق‌العاده به خودش می‌گیره که هیچکی به خوردن این پلو نه نمیگه. با توجه به داشتن رب، رنگ مناسبی داره و در صورت تمایل می‌تونید گوجه رو هم به مواد اضافه کنید تا لعاب بیشتری داشته باشه. امیدوارم از این دستور غذایی خوشتون اومده باشه و در وصرتی که پیشنهادی دارید یا فکر میکنید این غذا رو با روش‌های بهتری میشه درست کرد، برای ما تو کامنت‌ها بنویسید.

پیشنهاد ما به شما

ماهی کخو

روش‌های طبخ ماهی در جنوب ایران + طرز تهیه ماهی کخو یا شانک صورتی با حشو، غذای لذیذ جنوبی

ماهی بخشی جدانشدنی از عادات غذایی و فرهنگ مردم جنوب ایران است. جنوبی‌ها ماهی را …

دیدگاهتان را بنویسید