طرز تهیه قورمه سبزی نذری و مجلسی+ اندازه دقیق مواد لازم

آموزش پخت قورمه سبزی نذری برای تعداد نفرات بالا

از غذاهای سنتی و پرطرفداری که در همه نقاط کشور رایج است می توان به قورمه سبزی اشاره کرد که دارای روش های پخت متفاوتی است که در پخت آن از سبزی تازه یا خشک شده که شامل شنبلیه، جعفری، گشنیر و تره است استفاده می کنند.

در میان غذاهای نذری معمولا قورمه سبزی بیشتر طبخ می شود و نسبت به سایر خورشت ها نیز کمی پخت آن زحمت زیادی دارد. معمولا در ایام مختلف و مناسبت ها مخصوصا ماه محرم قورمه سبزی نذری بیشتر پخته می شود.

در ادامه این بخش از آشپزخانه نمناک قصد داریم به آموزش پخت قورمه سبزی نذری و نکات مهم آن برای 100 نفر پردازیم. اما قبل از هر چیزی از شما کاربران گرامی دعوت می کنیم با مطالعه مطلب فرمول پخت برنج نذری برای 100 نفر نسبت و اندازه گیری برنج برای تعداد نفرات مختلف را یاد بگیرید تا بتوانید با هر تعداد مهمان یک پذیرایی عالی و بدون نقص از مدعوین داشته باشید.

بخت برنح

فرمول پخت برنج نذری برای 100 نفر

مواد لازم قورمه سبزی برای 100 نفر

مواد لازم میزان لازم
گوشت گوسفندی تازه 8 کیلو گرم
سبزی قورمه 15 کیلو گرم
لوبیا قرمز 2 کیلو گرم
پیاز 10 کیلو گرم
لیمو عمانی 1 کیلو گرم
روغن سرخ کردنی به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم

خورشت قورمه سبزی

آموزش تصویری و مرحله به مرحله پخت خورش قورمه سبزی

نکات مهم قبل از پخت قورمه سبزی نذری و مجلسی

پیش از آنکه وارد مراحل آموزش پخت قورمه سبزی شویم؛ نکاتی را از زبان سرآشپزها برای هرچه بهتر شدن خورشت قورمه سبزی برایتان خواهیم گفت که شامل:

لوبیا

لوبیا را قبل از چند ساعت از پخت خوب شسته و بخیسانید و چندین بار آب آن را عوض کنید ٨ الی ١٢ ساعت خیس خوردن کافیست. می توانید از کنسرو لوبیا نیز استفاده کنید که در صورت استفاده از کنسرو لوبیا باید در مرحله آخر پخت به غذا افزوده شود.

جالب و آموزنده
طرز تهیه خورش خلال اصل خوشمزه و مجلسی به روش کرمانشاهی

اگر از لوبیای خام و خیس شده استفاده می کنید لوبیا را بعد از تفت دادن گوشت به خورشت اضافه کنید. لوبیا قرمز زمان پخت بیشتری نسبت به لوبیا چشم بلبلی دارد.

گوشت

برای پخت گوشت، بایستی اول یک پیاز بزرگ یا متوسط را به شکل نازک و خلالی خردکنید و با روغن تفت دهید وقتی پیاز طلایی شد گوشت را افزوده و تفت دهید تا رنگ گوشت کمی تغییر کند و بعد فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و تفت دهید تا خامی گوشت و ادویه گرفته شود. افزودن نمک در ابتدای پخت باعث می شود تا گوشت دیرتر بپزد. لذا نمک را بعد از اینکه گوشت پخت به خورشت میریزید.

اندازه گوشت قورمه سبزی نباید مانند قیمه کوچک باشد آبی که به گوشت خورشت اضافه می کنید بهتر است آب جوش باشد چرا که آب سرد به گوشت شوک وارد کرده و آن را دیرپز می کند. بعد از اینکه آب جوش آمد و قل خورد درب قابلمه را بگذارید.

سبزی قورمه سبزی

سبزی را پاک کرده و شسته و با ساطور ریز می کنیم در کمی روغن تفت داده تا کمی سرخ شود البته مواظب باشید زیاد سرخ نشود چرا که رنگ سبزی تیره می شود و سبزی طعم تلخی به خود می گیرد.

یک نکته ی طلایی برای پخت قورمه سبزی حرفه ای این است که سبزی مورد نیاز آن را در دو قسمت به گوشت بیافزایید به این شکل که بعد از یک ساعت که از پخت گوشت سپری شد سبزی خورشت که شامل گشنیز و جعفری تفت داده شده را اضافه کنید.

یک ساعت به پایان پخت مانده بقیه ی سبزی قورمه شامل :شنبلیه، اسفناج و تره را که هرکدام را جدا جدا تفت داده اید به همراه لیمو عمانی که از قبل در آب جوش خیس کرده اید به خورشت اضافه کنید. اگر از سبزی خشک شده در پخت خورشت استفاده می کنید حتما از قبل سبزی را در کمی روغن تفت دهید.

جالب و آموزنده
غذا های محلی کردستان

سبزی قورمه سبزی

لیست کامل سبزی اصل قورمه سبزی

لیمو عمانی

هیچ وقت لیمو عمانی را در ابتدای پخت به خورشت نریزید اگر طعم لیمو عمانی را دوست نداشتید از آبلیموی تازه در ١5 دقیقه پایانی پخت به همراه کمی نمک استفاده کنید.

طرز تهیه قورمه سبزی نذری و مجلسی

و اما نوبت به طرز تهیه و فوت و فن های مربوط به قورمه سبزی نذری رسید. برای پخت قورمه سبزی نذری خوشمزه و لذیذ اگر نکاتی که در زیر اشاره می کنیم را رعایت کنید شما هم می توانید پخت این غذای خوشمزه را به بهترین شکل تجربه کنید.

  1. اول لوبیا را خوب شسته و در یک قابلمه با حرارت مناسب بپزید همانطور که اشاره شد بهتر است لوبیاها ١٢ ساعت قبل از پخت خیس بخورند تا هنگام پختن راحتتر پخته و زمان کمتری نیز، نیاز داشته باشد.
  2. در مرحله بعدی گوشت گوسفندی تازه را خوب تمیز کرده و با یک چاقوی تیز در اندازه ی خورشتی که مناسب یک مراسم می باشد خرد کنید.
  3. سبزی ها را کاملا پاک کرده و شسته و بعد خرد کنید ابتدا در یک ظرف مناسب کمی حرارت دهید تا آب آن کشیده شده و خشک شود و سپس کمی روغن افزوده و سرخ کنید.
  4. یک قابلمه ی مناسب انتخاب کنید، پیازها را شسته و خرد کنید و در روغن سرخ کردنی تفت دهید تا به رنگ طلایی در آید بعد گوشت را افزوده و تفت دهید و بعد زردچوبه و فلفل را افزوده و دوباره تفت دهید.
  5. در این مرحله سبزی سرخ شده را همراه با لوبیای پخته شده به قابلمه اضافه کرده و هم بزنید و همچنین مقداری از آن ها را با هم تفت بدهید. این تفت دادن بایستی تا جایی انجام شود که پوست لوبیا ها به حالت چروکیده در نیاید.
  6. سپس مقداری آب و لیمو عمانی داخل قابلمه ریخته و صبر کنید تا گوشت و لوبیا بپزد و خورشت به خوبی جا بیفتد. 30 دقیقه قبل از اتمام پخت قورمه سبزی نذری و بعد از آنکه از پختن گوشت مطمئن شدید، می‌توانید مقدار نمک را بررسی کنید و در صورت نیاز به آن نمک اضافه کنید. در این مرحله بایستی توجه داشته باشید که برای اینکه عصاره لیمو عمانی خارج شود باید آن‌ها را با چنگال سوراخ کنید.
  7. پس از آماده شدن قورمه سبزی نذری می‌توانید آن را در ظروف یکبار مصرف در کنار پلو ساده سرو کنید و بر روی آن مقداری برنج زعفرانی نیز اضافه کنید و در کنار آن یک تکه ته دیگ نیز قرار دهید تا جذاب تر و دلچسب تر شود.
جالب و آموزنده
طرز تهیه اسفناج پلو اصیل شیرازی با گوشت چرخ کرده

راز پخت خورش قورمه سبزی جا افتاده

فوت و فن روغن انداختن قورمه سبزی نذری

از مهم ترین و کاربردی ترین فوت‌ و فن‌ها در تهیه خورش قورمه سبزی این است که این خورشت به خوبی روغن بیندازد. روغن انداختن قورمه سبزی جدا از اینکه ظاهر خورشت را زیباتر می‌کند، بلکه باعث می گردد طعم بهتری هم به خود بگیرد.

اولین نکته برای روغن انداختن قورمه سبزی همان‌طور که پیش از این اشاره شد سرخ کردن سبزی خورشتی می باشد. چنانچه سبزی خورشت به خوبی سرخ شود خورشت شما روغن بیشتری خواهد انداخت. البته باید توجه داشته باشید که آن را بیش از حد سرخ نکنید چرا که این کار باعث می شود تلخ یا تیره شود.

دومین نکته برای روغن انداختن خورشت قورمه سبزی این است که در تهیه خورش قورمه سبزی، پس از اینکه گوشت و لوبیا قرمز پختند، یک تکه یخ کوچک به خورش قورمه سبزی اضافه نمایید. این کار شما به مواد خورش شوک می دهد و به روغن انداختن خورش کمک شایانی می‌کند.

نکات طلایی در تهیه قورمه سبزی نذری و مجلسی

برای اینکه خورشت نذری شما خوشمزه‌تر شود پیشنهاد می کنیم، لوبیا‌ها را به جای پختن، به مدت 5 تا 8 دقیقه در یک ماهیتابه بدون روغن و از قبل گرم شده، تفت دهید و به طور مرتب لوبیاها را هم بزنید تا نسوزند.

حتما در مقدار سبزی‌های قورمه سبزی نذری دقت کنید. برای مثال چنانچه گشنیز سبزی قورمه زیاد باشد باعث شیرین شدن قورمه سبزی نذری می شود و یا اگر شنبلیله زیاد باشد باعث می شود خورشت تلخ شود.

جالب و آموزنده
آموزش تصویری سوسیس بندری خوشمزه به روش آبادانی ها

علاوه بر لیمو عمانی درسته شما می توانید از پودر لیمو عمانی نیز بکار ببرید. همچنین برای داشتن یک خورشت خوش عطر و دلچسب می‌توانید از کمی آبلیمو یا آبغوره تازه استفاده نمایید.

برای اینکه تلخی خورش قورمه سبزی را بگیرید حتما تخم لیمو عمانی‌ها را جدا کنید. بهترین کار این است که پوست و تخم لیموعمانی را جدا کرده و مغز آن را پودر کنید و در نیم ساعت پایانی پخت به خورشت اضافه کنید و یا اینکه 1 یا 2 حبه قند به مواد داخل قابلمه اضافه نمایید و از کمی آبلیمو یا آب نارنج استفاده کنید.

قورمه سبزی

دلیل و راه حل تلخی خورش قورمه سبزی

توجه کنید که پیازها را بسیار ریز خُرد کنید، بدلیل اینکه در قورمه سبزی نذری اصلا نباید پس از پخته شدن آن اثری از پیاز وجود داشته باشد.

در برخی از شهرها لوبیا چیتی یا لوبیا چشم بلبلی را جایگزین لوبیا قرمز می‌ کنند. چراکه استفاده از لوبیا چشم بلبلی پختن قورمه سبزی نذری را آسان تر می‌کند و به دلیل پخته شدن سریع‌تر، به زمان کمتری نیاز دارد.

در بعضی مناطق کشور برای خوش طعم شدن قورمه سبزی نذری کمی رب گوجه‌ فرنگی به آن اضافه می‌کنند و همچنین اضافه کردن مقداری زعفران آب شده به خورشت طعمی بی‌نظیری به آن می دهد.

این دستور پخت قورمه سبزی نذری که در این مطلب ملاحظه کردید برای 100 نفر است و در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت‌ها را تغییر دهید.

حتما در انتخاب کیفیت لیمو عمانی دقت کنید چراکه در صورت بی توجهی به این مورد ممکن است قورمه سبزی شما تلخ شود. دقت نکردن در اندازه شنبلیله نیز یکی دیگر از عوامل تلخ شدن خورشت می باشد پس در میزان این سبزی نیز باید توجه کافی داشت.

جالب و آموزنده
طرز تهیه دیزی لعابدار سنتی و جا افتاده

برای رفع تلخی قورمه سبزی می‌توانید از رب گوجه فرنگی کمک بگیرید. با استفاده از رب گوجه می‌توان تلخی قرمه سبزی را تا میزان زیادی برطرف کرد. باید توجه داشت که نباید از میزان زیاد رب گوجه فرنگی استفاده شود چون ممکن است طعم خورشت را تغییر دهد.

رب انار، رب آلوچه، رازیانه و لیمو عمانی از مهم ترین چاشنی ها و ادویه هایی هستند که در خوشمزه تر شدن خورشت قورمه سبزی نقش به سزایی دارند و با استفاده از این مواد خوراکی می‌توانید طعم بی‌نظیری به قورمه سبزی ببخشید.

ادویه قورمه سبزی

ادویه ای که به قورمه سبزی هم عطر میده هم طعم

قورمه سبزی را می‌توانید هم با گوشت گوساله و هم با گوشت گوسفندی و حتی گوشت مرغ نیز تهیه و طبخ کنید.

چنانچه دوست دارید رنگ قورمه سبزی سیاه شود می‌توانید با سرخ کردن بیشتر سبزی‌ها شاهد این تغییر باشید اما توجه داشته باشید که با سرخ کردن بیش از حد سبزی‌ها، خواص آن از بین خواهد رفت.

پیشنهاد ما به شما

طرز تهیه نخود پلو

طزر تهیه نخود پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده و شوید به روش رستورانی آموزش …

دیدگاهتان را بنویسید