طرز تهیه آبگوشت تبریزی

طرز تهیه آبگوشت خوشمزه و لذیذ به روش تبریزی با گوشت گوسفندی + نکات مهم

آموزش درست کردن آبگوشت خوشمزه برای 4 نفر

نحوه درست کردن آبگوشت مجلسی به روش تبریزی

آبگوشت یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانیه که هر شهری روش پخت مخصوص به خودش رو داره و این غذا با طعم‌های مختلف و خوشمزه پخته میشه و یکی از این روش‌ها تبریزیه که طعم به شدت جذاب و متفاوتی داره.

طرز تهیه آبگوشت تبریزی خیلی راحته و شبیه به آبگوشت ساده‌اس با این تفاوت که برای پخت این غذا از لپه استفاده میشه و برای درست کردنش نیاز به مهارت آشپزی خاصی ندارید و فقط با پیروی از دستور پخت میتونید به طعم اصیل این غذا برسید.

اگه دلتون می‌خواد یه ناهار خوشمزه و سنتی ایرانی درست کنید تا عطر بوی نوستالژی کل فضای خونه رو در بر بگیره، با بخش آشپزی مجله قرمز همراه باشید تا شما رو با طرز پخت آبگوشت خوشمزه تبریزی آشنا کنیم.


مواد لازم برای تهیه آبگوشت تبریزی

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی استخوان دار ۸۰۰ گرم
دنبه ۱۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد
سیب زمینی ۵ عدد
لپه ۱ پیمانه
آب گوجه فرنگی ۱ پیمانه
نمک به میزان لازم
فلفل سیاه نصف قاشق چای خوری
رب گوجه یک قاشق غذا خوری
مغز لیمو عمانی ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه آبگوشت تبریزی با طعم مخصوص



مرحله اول (خیساندن لپه)

طرز تهیه آبگوشت تبریزی رو با خیساندن لپه از شب قبل از آشپزی شروع کنید و سپس چند بار آبش رو عوض کنید تا نفخش گرفته بشه و به خوبی نرم و برای پختن آماده بشه.

جالب و آموزنده
معروفترین سرآشپز دنیا کدام است؟ + عکس

مرحله دوم (خرد کردن گوشت)

روند پخت آبگوشت گوسفندی رو با شستن گوشت و دنبه گوسفندی ادامه بدید و سپس روی آبکش قرار بدید تا آب اضافی اون‌ها گرفته بشه و بعد گوشت رو به اندازه ۱۰ تکه تقسیم کنید تا همه قسمت‌ها به یک اندازه پخته بشن.


مرحله سوم (پختن گوشت)

در این مرحله یه قابلمه مناسب برای پخت آبگوشت روی حرارت ملایم بزارید و روغن اضافه کنید تا داغ بشه و سپس دنبه و گوشت گوسفندی رو داخل قابلمه بریزید و شروع کنید به تفت دادن.

نکته: یادتون باشه گوشت رو با حرارت ملایم تفت بدید.


مرحله چهارم (تفت دادن پیاز)

حالا وقتی که گوشت داره به آرامی سرخ میشه، پیاز رو به صورت نگینی خرد کرده و سپس یه تابه مناسب روی حرارت ملایم بزارید و پیاز رو با یه مقدار روغن داغ شده تفت بدید تا سبک و شیشه‌ای بشه.


مرحله پنجم (اضافه کردن لپه به پیاز)

به مقدار گفته شده زردچوبه داخل تابه حاوی پیاز بریزید و به خوبی هم بزنید تا با هم یکدست بشن و در ادامه لپه‌های خیس خورده رو آبکشی کنید و داخل تابه بریزید و به خوبی هم بزنید تا لپه موقع پختن با آب، بافتش از هم وا نره.


مرحله ششم (مخلوط کردن پیاز و لپه با گوشت)

روند طبخ آبگوشت تبریزی رو با اضافه کردن مخلوط پیاز و لپه به قابلمه حاوی گوشت و دنبه ادامه داده و مواد رو به خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست بشن و ۴ لیوان آب جوش داخل قابلمه بریزید و حرارت رو بالا ببرید تا آب به جوش بیاد.

جالب و آموزنده
طرز تهیه قیمه نذری برای 100 نفر+ اندازه دقیق مواد اولیه

مرحله هفتم (اضافه کردن ادویه)

به اندازه نصف قاشق چای خوری زردچوبه داخل قابلمه بریزید و یه مقدار مواد رو هم بزنید. یادتون باشه که نمک رو تا آخر پخت غذا اضافه نکنید، چون باعث میشه بافت گوشت سفت بشه.


مرحله هشتم (مدت زمان پخت)

برای پخته شدن آبگوشت، اجازه بدید تا با حرارت ملایم روند پخت ادامه پیدا کنه و گوشت به خوبی پخته بشه و بعد از گذشت یک ساعت از زمان پخت، مغز لیمو عمانی رو داخل غذا بریزید و هم بزنید.


مرحله نهم (اضافه کردن سیب زمینی و ادویه)

در ادامه سیب زمینی‌ها رو پوست بگیرید و پس از گذشت ۲ ساعت از پخت آبگوشت، داخل قابلمه بریزید و یه مقدار فلفل سیاه و زردچوبه هم اضافه کنید و سپس بزارید تا دوباره پختن آبگوشت ادامه پیدا کنه تا جا بیوفته.


مرحله دهم (تفت دادن رب گوجه)

حالا وقتشه که رب گوجه رو داخل یه تابه مناسب بریزید و با یه مقدار روغن تفت بدید تا کاملا سرخ بشه و بوی خامی رب رفع بشه. در ادامه در مرحله پایانی پخت، رب رو به همراه آب گوجه فرنگی و نمک داخل قابلمه بریزید و به خوبی هم بزنید تا یکدست بشن.

نکته: اجازه بدید تا رب و گوجه فرنگی پوره شده به خوبی پخته بشن.


مرحله یازدهم (آماده شدن غذا)

آبگوشت لذیذ تبریزی‌ای که پختید آماده شده و به صورت کاملا داغ داخل کاسه بکشید و سر سفره بزارید و به همراه سبزی و دوغ، نوش جان کنید.


نکات مهم برای طبخ آبگوشت تبریزی

  • نمک رو تا آخرین مرحله از پخت غذا اضافه نکنید.
  • رب رو حتما تفت بدید و بعد دخل غذا بریزید.
  • میزان آب رو جوری در نظیر بگیرید تا دوباره نیاز به اضافه کردن آب نداشته باشید.
  • حتما لپه رو بخیسونید تا نفخش گرفته بشه.
  • در صورتی که از لیمو عمانی استفاده می‌کنید حتما اون رو سوراخ کرده و داخل لیوان آب قرار بدید.
  • آبگوشت رو با دمای ملایم و مدت زمان زیاد بزارید تا به خوبی پخته بشه و جا بیوفته.
جالب و آموزنده
فلافل خوشمزه + دستور تهیه ی فلافل به سبک فست فودی ها

سخن آخر

پختن آبگوشت تو روزهای سرد سال خیلی لذت بخشه و میتونه بهانه خیلی خوبی باشه تا به واسطه خوردن این غذای گرم و دلپذیر، همه‌ی افراد خانواده دور هم جمع بشن.

همونطور که مشاهده کردید، این نوع از طبخ آبگوشت به روش تبریزی درست شده که مقدار مواد اولیه‌اش با دیزی متفاوته و طعم مخصوصی داره که حتما ازش خوشتون میاد. یادتون باشه که برای پخت این غذای سنتی صبر و حوصله داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما

ماهی کخو

روش‌های طبخ ماهی در جنوب ایران + طرز تهیه ماهی کخو یا شانک صورتی با حشو، غذای لذیذ جنوبی

ماهی بخشی جدانشدنی از عادات غذایی و فرهنگ مردم جنوب ایران است. جنوبی‌ها ماهی را …

دیدگاهتان را بنویسید