سه‌شنبه , 16 آوریل 2024

آموزش شله زرد نذری برای 100 نفر+ میزان دقیق مواد لازم

آموزش کامل پخت شله زرد نذری برای 100 نفر

از دسرهای لذیذ و معروفی که طرفداران زیادی دارد و اکثراً در ماه رمضان یا ایام محرم تهیه می شود میتوان به شله زرد اشاره کرد؛ شله زرد نذری یک تفاوت عمده با شله زردهای معمولی دارد و آن هم مقدار و حجم مواد است که باید در تهیه ی مواد و اندازه های آن دقت لازم را به جا آورد در این بخش سعی کرده ایم تا اطلاعات لازم را در مورد پخت شله زرد نذری برای100 نفر در اختیار شما عزیزان قرار دهیم پس شما را به مطالعه این مطلب خواندنی از آشپزخانه نمناک دعوت میکنیم.

مواد لازم برای پخت شله زرد نذری برای 100 نفر

مواد لازم مقدار
برنج ریزدانه 4 کیلوگرم
شکر سفید 8 کیلوگرم
گلاب 3 لیتر
زعفران 1 مثقال
خلال بادام 1500 گرم
خلال پسته 200 گرم
آب به مقدار لازم

شله زرد

راز خوشمزه شدن شله زردهای رستورانی

مواد لازم برای تزئینات شله زرد

  • پودر دارچین به مقدار لازم
  • پودر هل به مقدار لازم
  • خلال بادام به مقدار لازم
  • خلال پسته به مقدار لازم
  • گل محمدی خشک به مقدار لازم
  • کاسه و ظروف یک بار مصرف برای سرو نذری
  • شابلون برای تزئین روی نذری در صورت تمایل

** نکته

مواد لازم عنوان شده برای 100 نفر قابل استفاده است پس با توجه به توضیحات، واضح است که برای پخت شله زرد نذری برای 50 نفر، نصف این میزان مواد لازم و برای پخت شله زرد نذری برای 200 نفر، دوبرار این میزان مواد لازم نیاز خواهید داشت.

طرز تهیه مرحله به مرحله شله زرد

دقت کنید که اندازه مواد شرح داده شده در این بخش برای پخت شله نذری به تعداد ١٠٠ نفر است اگر می خواهید برای تعداد کمتر یا بیشتر از ١٠٠ نفر شله زرد بپزید باید نسبت مواد را کم یا زیاد کنید.

جالب و آموزنده
طرز تهیه اسفناج پلو اصیل شیرازی با گوشت چرخ کرده

برای پخت شله زرد پیشنهاد می کنیم همیشه از برنج های دانه ریز ایرانی استفاده کنید. برنج های خرد شده برای این منظور عالی هستند و اما اگر از این نوع برنج در دسترس نداشتید از هر نوع برنج دیگر نیز می توانید استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که برنج دانه درشت آب بیشتری لازم دارد.

مرحله اول

برنج را راشسته و ٢4 ساعت قبل از پخت شله زرد با آب سرد بخیسانید و بعد از گذشت ٢4 ساعت برنج را با دستتان به هم بزنید تا کمی خردتر شوند.

برنج شله زرد

مرحله دوم

در یک قابلمه بزرگ که توصیه می شود تفلون نباشد (چرا که ممکن است به هم زدن باعث خراب شدن قابلمه شود) آب ریخته و بر روی حرارت قرا دهید قابلمه های از جنس مس و نیکل باشند بهتر است.

مرحله سوم

به محض به جوش آمدن آب قابلمه، آب اضافی برنج را خالی کرده و در آب جوش بریزید؛ اندازه ی آب ریخته شده باید هفت برابر برنج باشد و تا جوش آمدن آب و برنج شعله ی گاز را زیاد نگه دارید.

مرحله چهارم

بعد از اینکه آب قابلمه به جوش آمد شعله را کم کنید تا برنج مغز پخت شود؛ برای مغز پخت شدن برنج دو ساعت زمان لازم است. در این مرحله زیاد هم زدن برنج مهم نیست ولی باید مواظب بود تا برنج ته نگیرد.

مرحله پنجم

در مرحله پنجم باید شکر را به شله زرد افزود. شکر را در یک قابلمه بریزید و بر روی آن آب ریخته تا شکرها حل شود. برای حل شدن شکر نیازی به حرارت دادن نیست و بعد آب شکر را از یک صافی ریز رد کرده تا ناخالصی های آن جدا شود و بعد شکر را به برنج بیافزایید. شکر را کم کم داخل برنج بریزید و قبل از افزودن شکر به این نکته توجه کنید که برنج مغز پخت شده باشد.

جالب و آموزنده
همه چیز درباره ی میرزا قاسمی

مرحله ششم

اکر شله زرد شما رقیق است اجازه دهید کمی دیگر نیز بجوشد. بعد از اضافه کردن شکر، برنج کمی سفت می شود در این مرحله می توانید دو تا چهار لیوان آب به شله زرد اضافه کنید و وقتی شله زرد جوشید به غلظت مورد نظر میرسد.

مرحله هفتم

در این بخش ١5٠٠ گرم خلال بادام را به شله زرد میریزم تا کمی نرم شود و اگر مشاهده کردید شله زرد تان به غلظت کافی رسیده است زعفران دم کرده را به همراه گلاب به شله زرد بیافزایید؛ ذکر این نکته بسیار مهم است که بعد از افزودن شکر باید شله زرد را مرتب هم زد تا ته نگیرد.

مرحله هشتم

وقتی شله زرد به غلظت رسید در قابلمه را گذاشته و حرارت را کم کنید ١5 دقیقه صبر کنید تا شله زرد کاملا جا بیفتد و بعد شعله را خاموش کنید. اگر می خواهید شله زردتان خوش رنگ و خوش طعم شود بعد از خاموش کردن شعله یک دم دکنی بر روی در قابلمه قرار دهید و نیم ساعت اجازه دهید در همین حالت بماند.

مرحله نهم

بعد از پخت کامل شله زرد نوبت به تزئین می رسد برای تزئین می توان از خلال پسته، خلال بادام، پودر دارچین و پودر هل استفاده کرد یا با شابلون نام امامان را بر روی شله زرد نوشت.

خلال بادام

فوت و فن تزئین شله زرد

چنانچه برای تزئین از شابلون استفاده می کنید بهتر است اول کمی شله زرد را در کاسه بریزید و اجازه دهید تا شله زرد سرد شود؛ سرد شدن شله سبب می شود که شابلون به شله زرد نچسبد. بعد دارچین را در یک نمکدان دانه درشت بریزید و شابلون را روی شله زرد نگه داشته و با استفاده از نمکدان دارچین را بر روی شله زرد بپاشید.

جالب و آموزنده
طرز تهیه خورش خلال اصل خوشمزه و مجلسی به روش کرمانشاهی

نکات طلایی درباره مواد اولیه شله زرد

در تهیه و طبخ شله زرد یک سری نکات مهم وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید یک نتیجه عالی شاهد خواهید بود؛ به همین منظور توصیه می کنیم در این بخش از آشپزخانه نمناک با ما همراه باشید تا این نکات طلایی و فوت و فن منحصر به فرد را بخوانید و در هنگام پخت شله زرد به کار بگیرید.

نکات مربوط به برنج

بهترین کار این است که در تهیه شله زرد از برنج مرغوب و معطر ایرانی استفاده نمایید. برنج را پس از چند بار شستن با آب سرد، به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید و چنانچه زمان کافی برای این کار نداشتید 6 ساعت هم کافی است و حتماً 6 ساعت قبل آن را بخیسانید این موضوع در برنج های نیم دانه متفاوت است و زمان آن در این نوع برنج ها چهار ساعت کافی می باشد.

نکات مربوط به شکر

مهمترین موضوع در مورد شکر، اضافه کردن به موقع آن به برنج است؛ چرا که زمانی که شکر به برنج اضافه می شود دیگر پخت برنج متوقف می شود بنابراین قبل از اضافه کردن برنج حتماً باید از پخت برنج تان اطمینان حاصل کنید.

این نکته را نیز متذکر شویم که برخی از افراد طبق ذائقه شان دوست دارند که دانه های برنج در شله زرد تا حدودی مشخص باشد و برخی نیز دوست دارند که برنج ها کاملا له شود؛ در هر حال شما باید دقت داشته باشید که برنج اول باید به حالت دلخواه شما برسد و شما پس از آن شکر را اضافه کنید.

جالب و آموزنده
فرمول پخت برنج نذری برای 100 نفر با ته دیگ+ اندازه برنج

نکات مربوط به خلال بادام

در مورد خلال بادام باید بدانید که برای اینکه طعم خلال بادام در شله زرد بهتر شود باید آن را در مقداری گلاب و آب به مدت بیست دقیقه تا نیم ساعت بخیسانید و سپس آبکش کنید؛ پس از اینکه خلال بادام ها را آبکش کردید و طعم گلاب به خورد آن رفت می‌توانید به شله زرد اضافه کنید.

نکات مربوط به زعفران

همانطور که می‌دانید یکی از پایه های اصلی شله زرد، زعفران می باشد و طعم و مزه آن کاملاً وابسته به زعفرانی است که در آن به کار برده می شود. بنابراین در به کار بردن زعفران تا حد امکان دست و دلباز باشید. حتما به این نکته توجه داشته باشید که زعفرانی که استفاده می‌کنید تقلبی نباشد. برای اینکه متوجه تقلبی یا خالص بودن زعفران بشوید اول کمی زعفران را بین انگشتان خود قرار دهید و سپس فشار دهید چنانچه زعفران روغن پس نداد یعنی اینکه کاملا خالص است اما اگر مشاهده کردید که روغن پس باید بدانید که زعفران شما تقلبی است؛ چراکه زعفران های تقلبی معمولاً براق هستند.

زعفران

نکات مربوط به هل

در تهیه شله زرد هم می توانید از پودر هل استفاده کنید و هم از هل با پوست، که ما پیشنهاد می کنیم ترجیحاً از هل با پوست استفاده نمایید؛ چرا که رنگ پودر هل تیره میباشد و این باعث می شود که رنگ شله زرد تغییر کند و از طرفی هیچ هماهنگی با زعفران ندارد و باعث می شود از خوش رنگ بودن زعفران جلوگیری شود. پس حتماً از هل با پوست در شله زرد به کار ببرید.

جالب و آموزنده
طرز تهیه اسفناج پلو اصیل شیرازی با گوشت چرخ کرده

چنانچه میخواهید از هل با پوست استفاده کنید مقدار هل مورد استفاده خود را کنار گذاشته و پوستش را چاک دهید و داخل یک قوری بریزید و سپس روی آن آب جوش ریخته و بعد قوری را روی حرارت غیر مستقیم مثل بخار کتری یا سماور قرار دهید و تقریبا نیم ساعت زمان دهید تا اسانس های هل خارج شود.

زمانی که وقت افزودن هل به شله زرد رسید هل ها را از داخل آب بیرون آورده و فقط آب آن را به شعله زرد اضافه نمایید و چنانچه خواستید از هل با پوست هم داخل شله زرد بریزید حتما توجه کنید که آن دسته از هل هایی را انتخاب کنید که پوست سفیدی دارند چرا که این هل ها مخصوص دسر و شیرینی است.

ترفند جلوگیری از آب انداختن شله زرد

هنگامی که برنج شله زرد را بار گذاشتید تا موقعی که نیمی از آب برنج کشیده نشده است قاشق به آن نزنید.

در مرحله آخر پخت زمانی که شله زرد کاملا پخت یک شعله پخش کن را در زیر قابلمه قرار دهید و بر روی در قابلمه دم کنی بگذارید و شعله را در کمترین درجه قرار دهید. دم کنی موجب می شود آب شله زرد کاملا کشیده شده و بخار شود.

نکاتی در مورد کم بودن شیرینی شله زرد

اگر اندازه گیری شما با دقت انجام گردد دچار این مشکل نخواهید شد اما اگر به هر علتی متوجه شدید بعد از پختن شله زرد میزان شیرینی شله زرد کم است می توانید مقداری شکر به شله زرد بیافزایید.

پیشنهاد ما به شما

طرز تهیه نخود پلو

طزر تهیه نخود پلو مجلسی با گوشت چرخ کرده و شوید به روش رستورانی آموزش …

دیدگاهتان را بنویسید